Drammen kommune advarer nå innbyggerne etter at personer skal ha utgitt seg for å komme fra hjemmetjenesten for å få tilgang til boliger flere steder i kommunen.
– Vi vil gjøre oppmerksom på at noen personer har gitt seg ut for å komme fra hjemmetjenesten i Drammen kommune og ønsket å komme inn i boliger, sier Liv Busland, kommunalsjef for institusjons- og hjemmetjenester i Drammen kommune.
Uniform og legitimasjon
Ifølge kommunen har hendelsene skjedd i flere kommunedeler. Nå oppfordres både brukere av hjemmetjenester og pårørende til å være ekstra oppmerksomme dersom ukjente personer banker på døren.
Kommunen understreker at ansatte i hjemmetjenesten alltid skal kunne legitimere seg.
– Ansatte i kommunen vil alltid ha på seg uniform og alltid ha med seg legitimasjon, understreker Busland.
Ta en telefon
Dersom man får besøk av personer man ikke kjenner igjen, anbefaler kommunen at man ber om legitimasjon før man slipper noen inn.
Har de ikke legitimasjon, bør man ikke åpne døren eller slippe dem inn i boligen. I stedet anbefaler kommunen at man tar direkte kontakt med hjemmetjenesten for å kontrollere om besøket er ekte.
Kommunen håper informasjonen kan bidra til å forhindre at særlig eldre og sårbare personer blir utsatt for svindel eller uønskede hendelser i hjemmet.















