_DSC3077
INGEN HINDRING: At budeia Netta Gravdal hadde trebein, var ingen hindring for en dans med dikteren Herman Wildenvey på Bjørgesetra. 

Se Wildenvey danse med Netta med trebeinet

Tore Shetelig, tekst og foto

Herman Wildenvey var en damenes venn. Den unge dikteren danset med alle. Det var ingen hindring at Netta hadde trebein.

Dansen med Netta Gravdal ble tegnet av en god venn av Herman. Han het Carl G. Olsen. På lørdagsfest på Bjørgesetra møtte Herman budeia Netta. De svingte seg i en heftig valdresvals, langt der inne på Vestskauen.

Tegningen sto på trykk i Drammens Tidende og Buskeruds Blad i 1929. Den gangen brukte avisene klisjeer til å fremstille bilder og tegninger på trykk. I nesten hundre år har denne klisjeen  støvet ned. Men i høst blir de gamle klisjeene som ble brukt i drammenspressen vist fram på Drammens Museum.

Det er mange glemte skatter som kommer fram i lyset. Massevis av tegninger er hengt opp på en bred vegg. Her kan man vasse i historie fra Drammen og de omkringliggende kommunene.

Konditormesteren

Bøhms bakeri holdt det gående til 1997 på Bragernes torg. Bakermester Gustav Bøhm (1863-1932) kom fra Königsberg i Øst-Preussen. Der gikk han i læra, og arbeidet senere på flere bakerier i Tyskland og Danmark før han i 1893 etablerte bakeri og konditori i Drammen. Tegneren som portretterte ham er ukjent, men bakermesteren kan ses på utstillingen som heter “Det sto i avisen”, et tilbakeblikk på avis- og boktrykkerkunstens historiske bilder.

REKLAME: Bananer var ikke hverdagskost i gamle dager. I Drammens Tidende og Buskeruds Blad kunne leserne se denne reklamen for Jamaicabananer i 1928. Tegning: Atelier E.O.

Bananreklame

I 1928 trykket Drammens Tidende og Buskeruds Blad reklame for bananer fra Jamaica. De første bananene kom til Norge i 1905, og sydfrukten var en sensasjon. Den første lasten til Norge var på 3000 kilo. Banan Mathiessens modneri i Christiania – i dag kjent som Fyffes bananer, ble hovedimportør.

Utstillingen er et samarbeid mellom Drammen Kunstforening. Grafisk Museum Buskerud og Eiker Arkiv.

Tegninger og fotografier var av stor betydning for det visuelle uttrykket i bøker og aviser. Drammensregionen hadde cellulose- og papirfabrikker som produserte papiret. Bok- og avistrykkeriene satt på ekspertisen til det visuelle inntrykket.

Den første papirfabrikken ble etablert i 1805. Boktrykkeriene i Drammen er enda eldre.

Overtok klisjesamlingen

Utstillingen av trykte klisjéer, som har blitt brukt i lokale aviser, ble en mulighet da Eiker Arkiv fikk overta klisjesamlingen til Drammens Museum. Den hadde vært lagret på Austad gård. Eiker Arkiv fikk også klisjéer fra Drammens Tidende.

Utstillinger viser også trykkmetoder fra 1950-tallet.

Utstillingen finner du i Museumsbygningen – i Konnerudgata 7. Den ligger fem minutters gange fra jernbanestasjonen. Utstillingen er åpen hele uka, og varer fram til søndag 20. oktober.

SETTEKASSE: Avisproduksjonen gikk på 1970-tallet over fra bly – til mer rasjonell drift. Settekassa er for lengst blltt en museumsgjenstand. I gamle dager fikk typografene papirmanus fra journalistene, og så ble alle artiklene skrevet om igjen på setteriet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *