Markedssjef Pernille Nebells hovedjobb er å løfte merkevarene Ferrari og Maserati opp og fram i Norge.

Pernille (28) fant drømmejobben med luksusbiler

Tekst og foto: Per-Espen Løchen

Dørgende kjedelige dager på jobben, sier du? 28-årige Pernille Nebell fra Svelvik lever drømmen som markedssjef for noen av verdens mest prestisjefulle luksusbilmerker.

Skal det være en Ferrari? Eller kanskje en Maserati? De to staute italienerne er både eksklusive og relativt dyre. For mange som fantaserer om å eie en slik, forblir det med drømmen.

Svelvik-jenta Pernille landet i våres drømmejobben hos Norges eneste importør og forhandler av Ferrari og Maserati. Enn så lenge venter hun med å ta med en splitter ny Grecale Folgore hjem. Bostedet i Oslo sentrum egner seg mer for en gateparkeringsvennlig bruktbil.

Noe kortfattet og enkelt svar på hva som er drømmebilen, har hun ikke.

– Jeg kjørte nylig en Ferrari Roma Spider og synes den er en av de flotteste bilene som er laget. Eller Maserati MC20 Cielo. Kanskje en hvit Portofino med brunt skinninteriør, sier Pernille.

– Svaret endrer seg fra en dag til neste.

Kvinner må våge mer

Fem kvinner fins blant 24 ansatte i Formula Automobile Norge, som har hovedkontor på Billingstad. Man kommer ikke gratis til toppen. Karrierereisen i Bil-Norge er krevende – uansett kjønn.

– Jeg er veldig stolt over hva jeg har fått til, men glemmer litt hvor mye arbeid som står bak. Viktigst er det å våge å søke utfordringer. Så lenge du er motivert, nysgjerrig og offensiv, kommer du til å lykkes. Man må bare være ydmyk og villig til å lære seg de tingene som mangler.

– Man kommer ingen vei om man ikke tør å prøve. Der har vi jenter mye å lære av guttene, mener Pernille.

Hun tror jenter ofte ikke tør å prøve seg på stillinger de ikke er 100 prosent kvalifisert for.

– Vi må ikke være så veldig redd for avvisning. Du kommer ingen vei hvis du ikke våger å prøve. Jeg lærte av en tidligere leder at det viktigste er å finne seg en «jobby»; jobb og hobby samtidig. Det har jeg virkelig funnet.

Pernille er lidenskapelig opptatt av markedsføring og tøffe biler. Hun er mektig stolt av å være en ung, kvinnelig leder i en mannsdominert bilbransje.

– Vi skal forhåpentligvis bli flere kvinner i bilbransjen, men vi må bli flinkere til å snakke om mulighetene innenfor dette segmentet. Interessen generelt er ikke stor nok blant jenter til at vi får oppleve 50/50, tror hun.

– Det ville i så fall ha vært unaturlig med tanke på interesse – på samme måte som det ville vært unaturlig med mange menn i bransjer som er typiske for kvinner.

– Men uten mangfold kommer vi heller aldri til å utvikle oss. Jeg håper å bli en positiv innvirkning. Målet er å inspirere flere unge jenter til å ta plass bak rattet.

Rett inn i toppjobb

Etter tre års studier i PR og kommunikasjon i England, var drømmen å jobbe med noe innenfor mote og kosmetikk. 22 år gammel søkte hun på stillingen som markedssjef i The Body Shop.

– Jeg sendte inn en litt annerledes CV, designet som et magasincover, som lyste opp at jeg virkelig ville ha jobben. Alderen talte nok imot meg, og jeg tenkte at ingen ville våge å satse på en 22-åring. Men jeg fikk både jobben og markedsføringsansvaret for 50 butikker i Norge, sier Pernille stolt.

Etter noen år med mye jobb og bratt læringskurve, oppfordret familie og venner med bilinteresse henne til å se nærmere på utlyst stilling som markedskoordinator i Porsche Norge.

– Frykten var at jeg ikke kunne nok om bil og at jeg måtte ha langt større interesse og kunnskap for alt rundt bilbransjen. Min bilinteresse handlet mer om design, kjørefølelse og drømmer.

Hun fikk jobben hos Porsche-importøren på Ryen. Men jenta fra “Norges nordligste sørlandsby” var ikke markedskoordinator særlig lenge.

– Jeg hadde en ide om å samle alle markedsførerne og skape et tettere fagmiljø på tvers av Porsche-forhandlerne. Jeg ønsket å løfte hverandre opp og fram etter Taycan-tiden. Det ble opprettet en stilling som regionleder, og den stillingen fikk jeg.

Dermed ble Pernille Nebell bindeleddet mellom importøren og alle de elleve Porsche-sentrene i Norge. Etter hvert fikk hun også ansvaret for selskapets kundearrangementer av ymse slag. Det kunne være isbanekjøring, utenlandsturer og banedager på Rudskogen.

Barbies lekebilpark

Som barn var Barbies luksuslekebilpark en introduksjon til begjæret som tøffe biler. De ofte fargerike luksus- og sportsbilene sto i kø på pikerommet. Selv om familiens Porsche-elsk har hatt en del påvirkning på Pernille, har hun omsider funnet sin egen vei i bilverden.

– Porsche-biler vil alltid ha en plass i min bilhistorie. Men forskjellen nå er at jeg omsider har funnet ut at det fins flere enn ett bilmerke å falle pladask for.

Mattel-dukken har de siste drøyt 60 årene cruiset rundt i merker som Ferrari, Maserati, Porsche, Mercedes-Benz, Chevrolet, Austin Healey og Rolls-Royce.

– Barbie-huset var jeg ikke så veldig opptatt av, men det skulle ha en fet garasje. Jeg hadde mange kule Barbie-biler, og Ken satt alltid i passasjersetet. Barbie skulle kjøre bilen, minnes 28-åringen.

Favoritten var en hvit Ferrari 328.

Puls av Ferrari

Livet i Porsche var en drøm i seg selv, og ny jobb sto på ingen måte øverst på ønskelista. Men plutselig en dag dukket utlysningen på jobben som markedssjef i Formula Automobile opp fra intet.

– Først tenkte jeg at det var et langskudd. Dette var jo en stilling med ikoniske merker som Ferrari og Maserati. Bare å si navnene fikk pulsen min til å stige. Selv om jeg vet at bilbransjen ønsker flere kvinner og det er kult om de tør å satse på en ung leder, var jeg redd for at det var for tidlig i min karriere å søke på denne rollen.

Selv om hun har fått til mye på 28 år, er veien opp karrierestigen fortsatt i utvikling. Hva det neste blir, aner hun ikke noen få måneder inn i drømmejobben.

– Akkurat nå gleder jeg meg bare til å utvikle meg innenfor dette selskapet. Vi har så mange uutforskede muligheter når det kommer til synliggjøring av både Ferrari og Maserati i Norge – spesielt som et ungt selskap. Jeg ser for meg å bli her lenge og ser fram til å være med på reisen, sier Pernille Nebell.

Formula Automobile importerer og forhandler Ferrari og Maserati og eies av den danske racerbilføreren Johnny Laursen. Selskapet omsatte i fjor for over 500 millioner kroner.

Formula Automobile på Billingstad er importør og forhandler av Ferrari og Maserati. Mens den røde legendens første elbil ventes først i 2025, varter Neptun-tridenten opp med elbilmodellen Grecale fra 1.370.000 kroner. Merkets andre elbilmodell, GranTurismo, ligger betydelig høyere i pris.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *