En smilende mann i Rema 1000-uniform står i en dagligvarebutikk på Lierstranda i 2010.
FRUKT OG GRØNT: Områdets beste kjøpmann, Fredrik Holst fra Lierstrandas Rema 1000, har som neste mål å bli best på frukt og grønt.

Områdets beste kjøpmann

Fredrik Holst (34) fikk Rema 1000s utmerkelse som områdets beste kjøpmann etter bare ett fullstendig driftsår. Selv vil han ikke hvile på sine laurbær, men gyver løs på de neste oppgavene i butikken sin på Lierstranda.

Tekst og foto: Bente Wemundstad

– Joda, jubelen sto i taket og feiringen sto i stil, men det var den dagen, sier den unge kjøpmannen.

– Nå venter nye mål og utfordringer.

Fin butikk

Sommeren for to år siden overtok han butikklokalene der Lidl hadde vært. 

– Mange ting kan sikkert sies om Lidl og konseptet deres, men butikker kan de bygge, sier Holst.

Han mener selve bygningen er helt perfekt til å drive dagligvarebutikk i. Et stort, åpent rom med frihet til å innrede i praktiske løsninger.

Det var ikke bare butikklokalene Fredrik Holst overtok i 2008. Også 16 Lidl-ansatte fulgte med.

– Og jeg er meget stolt av å si at 70 prosent av dem fortsatt er med oss.

Totalt er det 22 ansatte ved butikken på Lierstranda.

Konkurransemenneske

Som 12-åring startet han som flaskegutt i butikken til foreldrene i Lommedalen i Bærum. Som 20-åring startet han som Rema-kjøpmann sammen med svogeren sin, også i Lommedalen. Senere ble det Nesbru, også sammen med svogeren, og nå er han altså egen kjøpmann i Lier.

– Folk sier jeg er perfeksjonist, men jeg liker bare at ting er i orden, sier Fredrik Holst.
– Jeg er nok et veldig målrettet konkurransemenneske!

Hver morgen klokka seks, senest, er han på plass i butikken i Lier. Hjemme på Sætre venter tre barn på pappa om ettermiddagen, to jenter på sju og tre, og en sønn på snart ett. Kona jobber fullt i barnehage, og hverdagen er en kabal som hele tiden må justeres.

– Her om dagen var lille gutten vår syk, og da var han med meg på kontoret noen timer. Det gikk greit, men han snudde opp ned på hyllene mine, smiler Fredrik.

Nye mål

Prisen fra Rema 1000 viser jo at han har lykkes som kjøpmann. Men det var for driftsåret 2009. Nå er det 2010 og snart 2011. Nye tider og nye mål.

– Jeg har to mål til, forteller han.
– Det ene er at vi skal bli best på frukt og grønt, og det andre er omsetning på 100 millioner innen fem år.

Prisen han nå fikk, var områdets kjøpmann. Og området omfatter 60 butikker i Buskerud, Vestfold, Telemark og Asker og Bærum.

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i september 2010.

Våre siste saker her:

Når noen barn er verdt mer enn andre
«Jeg har ingenting imot skeive, men …» “Jeg bryr meg ikke om Pride så...
Kan arbeidsgiver bestemme når du skal ta sommerferie?
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
Eksporterer Svelvik-senger til 20 land – nå satser de videre i København
Svelvik- og Berger-baserte Jensen Beds selger rundt 40 prosent av sengene sine...
43,5 millioner til kulturlokaler – disse kulturaktørene i Drammensområdet fikk støtte
Kulturrom har så langt i år fordelt 43.555.040 kroner til kulturhus, øvingslokaler,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *