Nye Nettspill og Trender i 2024

2024 har vært et år preget av innovasjon, særlig innen markedet for digitale opplevelser og spill på nett. Mye av utviklingen startet allerede for et par år siden, der coronapandemien var en katalyst for utvikling av hjemmebasert underholdning.

Forbrukernes behover er i dag mer varierte og komplekse enn tidligere. Fokuset er i økt grad rettet mot grafikk og spill med engasjerende bakgrunnshistorier der spillere deltar direkte.

Her ser vi nærmere på de viktigste markedsendringene som har funnet sted.

Virtual reality

Det tok sin tid, men endelig ser det ut til at virtual reality har fått et gjennombrudd. Konsekvensene vil være monumentale for online spill, og da særlig innenfor kategorier som videospill, digitale opplevelser og kommunikasjon.

En rekke selskaper kniver nå om tronen, inkludert Facebook sitt Metaverse og Apple. De to selskapene ser på nåværende tidspunkt ut til å være i beste posisjon til å vinne racet.

Virtuell realitet innebærer datagenerering av omgivelsene, der det fremstår som at brukeren befinner seg på et helt annet sted. Ved hjelp av spesialutviklede “headset” kan man laste ned og koble seg til nye portaler og spill.

Casino med VR

Det har vært mye snakk om store endringer innen spillbransjen på nett, og da særlig innen online casino. Utviklere av nye casino, inkludert Evolution AB jobber med å integrere virtual reality i sine spilløsninger.

Enkelt forklart vil det innebære at casinospillere deltar i nåtid på et livecasino, med en dealer. Til forskjell fra tidligere kan brukerne koble seg opp på nett fra eget hjem.

Løsningen kan dermed sammenlignes med et videospill, med den forskjell at det er snakk om virkelige opplevelser. Derimot er det også sannsynlig at nye casino vil ta i bruk datagrafikk for å fremvise kunstige opplevelser på sikt.

Norge er fortsatt, som et av ytterst få europeiske land, blant de som fortsatt har monopol på casino innad i landet. Hvorvidt reglene mykes opp gjenstår å se. I 2024 vedtok regjeringen å innføre DNS sperrer på utenlandske spillsider, noe som vil ha vidtrekkende konsekvenser for markedet.

Tilgjengelighet og brukerflate

Tilgjengeligheten og såkalt responsive design har tatt førersetet. Det vil si at spill på nett er gjort tilgjengelig på tvers av flere platformer, med fokus på brukervennlighet og design.

Det inkluderer alt fra virtual reality briller (VR) til nye casino som spesialiserer seg på at brukerne kan delta i selve spillingen. En sentral trend er fokuset på tilgjengelighet og såkalt UX (brukerflate på norsk).

De som utvikler online opplevelser jobber hardt for å sikre at spillene deres kan spilles på tvers av ulike enheter, fra avanserte spillkonsoller til mobiltelefoner.

Såkalt cloud gaming har også fått sitt gjennombrudd, der spillere kan outsource behovet for grafikk og prosessering til eksterne datamaskiner, noe som sparer spillerne for datakraft.

KI – Kunstig intelligens

En annen digital trend har vært introduksjonen av KI (kunstig intelligens), med vidtrekkende konsekvenser for måten vi kommuniserer, analyserer og utfører arbeid.

Kunstig intelligens spås å ha en vedvarende positiv effekt på effektivisering og produktivitet. Som nevnt tidligere jobber en rekke nye casino operatører med å integrere VR som en del av sine spillopplevelser.

Det er nærliggende å tro at KI kan spille en rolle i spillenes design og UX, der “dealere” på sikt kan bli automatisert. Dette er kun én av mange bransjer som kan bli snudd på hodet i årene som kommer.