Friluftslivsorganisasjonene roser SV for deres innsats for mer aktivitet i naturen under budsjettforhandlingene. Foto: Jeanette Mortensen

Norsk Friluftsliv: – Gledelig løft for friluftsliv og natur i statsbudsjettet

Budsjettforliket mellom regjeringen og SV resulterte i fem ekstra millioner til friluftsliv, i tillegg til flere viktige satsinger for naturen.

Søndag ble regjeringen og SV enige om neste års statsbudsjett, og resultatet av forhandlingene er godt nytt for friluftslivet i Norge:

  • Det settes av fem ekstra millioner til friluftslivsaktivitet over hele landet.
  • Det settes av 50 millioner til naturplanlegging i kommunene.
  • Det settes av 20 millioner til å ta vare på naturen i og ved Oslofjorden.
  • Det planlegges en storsatsing på frivillig skogvern på nesten en halv milliard.

– Til tross for at friluftslivet har en helt spesiell plass i nordmenns hjerter, har støtten til aktivitet over statsbudsjettet blitt kraftig kuttet siden 2017. Dette budsjettet er derfor gode nyheter for alle som er glade i naturen. Vi vil rette en stor takk til SV som har stått på for oss i forhandlingene, og så klart også til regjeringen, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Beløpet som er satt av til friluftslivsaktiviteter i årets statsbudsjett er nå på 62 millioner. Tar man høyde for lønns- og prisveksten er dette fortsatt nær 20 millioner lavere enn tildelingen i 2017.

Håper på en opptrapping

To av de fem millionene som er lagt til i årets budsjett skal gå til å forberede et nasjonalt Friluftslivets år i 2025. Norsk Friluftsliv, fellesorganisasjonen for de 18 store frivillige friluftslivsorganisasjonene, har ansvaret for i planleggingen av året.

Målet for Friluftslivets år 2025 er å senke terskelen for å delta i friluftsliv, slik at alle i Norge får oppleve gleden ved å være ute i naturen.

De resterende tre millionene vil være søkbare midler som går til frivillige lag og foreninger, og andre som jobber for å få folk med ut i naturen.

Lier håper den økte satsingen på friluftsliv og natur i årets statsbudsjett markerer begynnelsen på en opptrapping av midlene tilbake til nivået de lå på for seks år siden.

– Dette er en god start for det vi håper vil bli en opptrappingsplan for friluftsliv og natur fram mot 2030. Hver eneste krone vil bidra til å skape mer friluftslivsaktivitet, og er helt nødvendig for å få til den store mobiliseringen vi trenger for å invitere hele Norge med ut i 2025.

Våre siste saker her:

Bil
63 prosent tviler på om verkstedarbeidet er nødvendig
Norske bileiere har klart mest erfaring med elbil blant landene i DAT-rapporten...
Ny rapport: Risiko kan bli oversett før planlagte operasjoner
Er pasienten godt nok vurdert før operasjon? Korte sykehusopphold, flere aktører...
Marienlyst åpner dørene igjen etter 25 år
For første gang på et kvart århundre åpnes lystgården Marienlyst for en sommersesong...
Inviterer til plogging på Strømsø: – En hyggelig måte å ta vare på nærmiljøet på
Søndag 21. juni inviteres store og små til en annerledes søndagstur på Strømsø....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *