En person i fotballskjorte holder en is og papiret til isen.
VM-Comeback: Det er snart tre tiår siden Norge sist spilte fotball-VM for menn. Nå er herrelandslaget igjen klar for mesterskap, og Diplom-Is markerer anledningen ved å hente tilbake isen mange husker som Drillo-isen. Foto: Diplom-Is

Nå gjør den legendariske fotballisen comeback

I forbindelse med det norske herrelandslagets vei mot fotball-VM relanserer Diplom-Is en gammel favoritt fra 90-tallet.

Isen «Comeback» vender nå tilbake i et begrenset opplag – og for mange vekker den minner om VM-feber, Drillo-tid og den legendariske Brasil-kampen i 1998.

– Når Norge gjør et skikkelig fotball-comeback, er det klart at hele Norges fotballis også må gjøre comeback i frysedisken, sier Magnus Rebbestad.

Fra Drillo-is til Comeback

Isen ble opprinnelig lansert under navnet «Drillo-isen» da Egil Olsen ledet Norge til fotball-VM i USA i 1994.

En mann holder to innpakkede ispinner.
Magnus Rebbestad, merkevaresjef i Diplom-Is, håper Comeback treffer både dem som husker Drillo-magien fra 90-tallet, og den nye generasjonen som skal heie Norge frem i årets VM. Foto: Diplom-Is

Produksjonen fortsatte fram til 1998 – året Norge slo Brasil i Marseille og sist herrelandslaget deltok i et VM-sluttspill.

– For mange er denne isen tett knyttet til en helt spesiell periode i norsk idrettshistorie. Drillo, VM-feber, sommer og følelsen av at Norge kunne slå hvem som helst, sier Rebbestad.

Over syv millioner is solgt

På 1990-tallet ble isen en stor suksess.

Diplom-Is opplyser at det ble solgt over syv millioner is, og at etterspørselen var så stor at produksjonen måtte gå for fullt for å holde tritt med fotballfeberen.

Nå håper selskapet at en ny generasjon fotballsupportere skal få et forhold til isen – samtidig som nostalgien treffer dem som husker originalen.

Samme smak som på 90-tallet

Comeback-isen er laget etter samme oppskrift som originalen.

Ifølge Diplom-Is var Egil «Drillo» Olsen selv med på å finne smaken før VM i 1994.

Isen består av to fotballformede vaniljeis med krokanbiter, karamell og Corn Flakes.

– Dette er en is som har satt seg i folkesjela hos mange. Den er blitt husket, etterspurt og snakket om i mange år, sier Rebbestad.

Liten «treningsleir» før lansering

Før den offisielle lanseringen fant et mindre parti is veien til enkelte butikker ved en feil.

– Noen la kanskje merke til at Comeback-troppen hadde en liten treningsleir for å teste formen inn mot mesterskapet i begynnelsen av mai, men nå er vi altså klare for VM, sier Rebbestad med et smil.

De første pakkene som dukket opp i butikk skal raskt ha blitt revet ut av frysediskene.

Comeback-isen kommer i butikk fra uke 23.

Våre siste saker her:

Bil
63 prosent tviler på om verkstedarbeidet er nødvendig
Norske bileiere har klart mest erfaring med elbil blant landene i DAT-rapporten...
Ny rapport: Risiko kan bli oversett før planlagte operasjoner
Er pasienten godt nok vurdert før operasjon? Korte sykehusopphold, flere aktører...
Marienlyst åpner dørene igjen etter 25 år
For første gang på et kvart århundre åpnes lystgården Marienlyst for en sommersesong...
Inviterer til plogging på Strømsø: – En hyggelig måte å ta vare på nærmiljøet på
Søndag 21. juni inviteres store og små til en annerledes søndagstur på Strømsø....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *