Det er et sprik i rekkeviddetap mellom fire prosent og 32 prosent blant de 82 modellene som er testet i den kalde årstiden. (Foto: NAF/Motor)

Nå blir rekkevidden på elbilen din kortere

Elbilenes rekkevidde kryper nedover i takt med lavere temperaturer. – Alle som fikk sin første elbil i sommer, vil merke at de må lade oftere når temperaturen faller, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kaldt vær er elbilens verste fiende. På sommervarme dager stemmer rekkevidden som står i salgspapirene godt overens med hvor langt du faktisk kan kjøre med bilen. Dette endrer seg i kaldere vær.

– Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opp til 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.

NAF tester nye elbiler i Norge både om vinteren og sommeren. Rekkeviddetesten viser at det ikke er mange kuldegradene som skal til før det merkes.

– Vær og føre har mye si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden. Bilen som kom dårligst ut gikk 20 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren.

Store variasjoner fra bil til bil

Under ellers like forhold er spriket mellom bilene som taper rekkevidde minst og mest, stort. Vintertestene NAF har gjennomført siden 2020, viser et sprik i rekkeviddetap mellom fire prosent og 32 prosent blant de 82 modellene som er testet i den kalde årstiden.

– Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid, hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Nils Sødal.

Offisiell vinterrekkevidde kommer

NAF har lenge etterlyst en standard for hvilken informasjon du som forbruker får oppgitt når du skal kjøpe ny elbil. Både hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales bør være sammenliknbart mellom ulike merker, mener NAF. Tidligere i år ble det klart at det jobbes med en ny europeisk standard for måling av vinter-rekkevidde.

– Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.

Denne informasjonen bør du få om elbilen:

NAF har stilt krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  • Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  • Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  • Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
  • Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  • Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  • Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.

Se detaljer om NAFs krav til bransjestandard på naf.no

Våre siste saker her:

Yathusan (14) fra Gulskogen: – Jeg har spilt i Strømsgodset siden jeg var fem år
14 år gamle Yathusan Kantharuban fra Gulskogen har spilt fotball for Strømsgodset...
+
Rekordår for turorientering i Eiker: Hege og familien jakter poster på gamle tomter
Turorientering har aldri vært mer populært i Øvre Eiker. Hege Gravningen fra...
Å ikke bygge idrettsanlegg i Drammen er et dyrt valg 
Drammen er en idrettsby på vent. Banene er fulle, hallene overbooket, og lag...
+
Sykling skauleis mellom Skoger og Sande – en siste tur før snøen faller
Snart er det for sent å tråkke skogsstiene før vinteren legger lokk på landskapet....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *