MS Drammen blir vernet. Riksantikvaren er nå inne i innspurten av saksbehandlingen. Derfor blir sesongåpningen litt utsatt.
Tekst og foto: Tore Shetelig
MS Drammen skulle egentlig ha seil sin første tur for sesongen på Drammenselva 24. mai. Men nå blir sesongåpningen litt utsatt.
– Hva er årsaken, skipper Arne Kristian Bye?
– Vi er blitt oppfordret av Riksantikvaren til å søke om vernestatus for MS Drammen. Og da gjør vi selvfølgelig det. Fordi det innebærer flere økonomiske fordeler for driften vår. Vi søkte i midten av februar, og fikk beskjed om at søknaden skulle være ferdigbehandlet i juni.
MS Drammen ble bygget hos Brødrene Aa i Hyen i Glomfjord – i tidligere Sogn og Fjordane fyke. Byggeåret er 1967, og dermed kvalifiserer båten for å bli vernet.

Riksantikvaren tok kontakt
Det var riksantikvaren som tok kontakt med skipper Arne Kristian Bye – om den hyggelige nyheten om at båten blir vernet – når de innsendte papirene er ferdigbehandlet.
– Hvilke økonomiske fordeler innebærer et vern?
– For det første, slipper vi en årlig utgift på 60.000 kroner til sjøfartsdirektoratet. For det andre kan vi søke Riksantikvaren om tilskudd til utbedringer av båten. Jeg har regnet ut at vi sparer 100.000 kroner i året på at MS Drammen blir vernet, forteller Arne Kristian Bye til By Drammen.
Kan seile til Hokksund
– Hvor langt oppover Drammenselva kan du seile med passasjerer, når sesongen kommer i gang?
– Jeg kan fint seile helt opp til campingen i Hokksund – hvis passasjerene ønsker det. Jeg har et merke på den gamle Mjøndalsbrua når det gjelder høyden på vannstanden i elva. Er vannstanden i orden, sett i forhold til det merket, kan vi seile videre vestover. Ellers går de mest vanlige turene til Mjøndalen. Vi snur utenfor Buskerud Storsenter, opplyser Arne Kristian Bye.
Fire-timerstur mest populær
– De mest populære turene er ut Drammensfjorden til Glassverket, og så oppover til Mjøndalen. Det er en fin, passe tur – på fire timer, forteller skipperen på MS Drammen.

I dag består Norges flåte av vernede fartøy, 260 båter. Pluss 16 som er fredet.
Fartøyvernet er et relativt ungt fagfelt innen kulturminnevernet. Det kom innunder Riksantikvaren midt på 1980-tallet.
For kommende generasjoner
Målet er at et representativt utvalg skal tas vare på, og holdes i drift, slik at også kommende generasjoner får oppleve dem.
Fartøyvernet omfatter både store fartøy og små, åpne båter. Men hovedtyngden har ligget på fartøy som er for store og arbeidskrevende til å kunne tas vare på av privatpersoner.
En innkjøringssesong
2025 regnes som en innkjøringssesong for MS Drammen – etter at den gamle båten ankret opp i 2019. Da var det slutt på driften – inntil driftsselskapet fikk kjøpt en ny båt i fjor. Den nåværende båten har tidligere gått i chartertrafikk på Vestlandet.
Nye MS Drammen har plass til 48 passasjerer og et mannskap på tre.