Linnéa Sofie Hermansen-Lind, elev ved Drammen vgs, har skrevet finaleoppgave om unges deltakelse i fritidsaktiviteter. Den kvalifiserte til finaleplass i forskerkonkurransen «Holbergprisen i skolen.
De to andre finalistene har levert oppgaver om ME-pasienters møter med helsevesenet og om elevenes søvnmengde. Prisene deles ut under Holberguken 5. juni i Bergen.
Hvert år arrangerer Holbergprisen en forskningskonkurranse for elever i den videregående skolen, med mål om å vekke ungdommers interesse for humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Hvem som kommer på første-, andre- og tredjeplass blir avslørt under Holberguken, som avholdes i Bergen og Oslo 3.-6. juni.
Årets tre finalister er (i alfabetisk rekkefølge):
- Drammen videregående skole i Buskerud, med prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter», av Linnéa Sofie Hermansen-Lind.
- Valler videregående skole i Akershus, med prosjektet «Men du ser ikke syk ut» av Vilde Seip Frydenlund.
- Ålesund videregående skole i Møre og Romsdal, med prosjektet«Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?», av Rakel Rasmussen Folkestad, Linnea Aleksandra Ytterland, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Viljar Bell.
Temaer som berører dagens unge
Prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter» tar utgangspunkt i at stadig færre barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, og forskeren undersøker hvilke barrierer som påvirker denne deltakelsen. Forskning viser at deltakelse i fritidsaktiviteter har positive effekter på både fysisk og mental helse, samt på psykososial utvikling.
I «Men du ser ikke syk ut» intervjuer eleven ME-pasienter og undersøker hvordan de opplever møtet med helsevesenet. Tidligere forskning på denne pasientgruppen viser at de ofte møtes med mistro og stigma, og forskeren forholder seg aktivt til tidligere forskning i sitt arbeid.
Prosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?» tar for seg problemet at ungdommen trenger mer søvn enn de får. Gjennom egen forskning bekrefter elevene resultater fra tidligere forskning på feltet, som viser at det har en positiv effekt på unges søvnmengde å utsette skoledagen med 30-60 minutter.
Holbergprisvinneren overrekker diplomer
Torsdag 5. juni fra kl. 10:00 kunngjør kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun hvem som får 1., 2. og 3. premie, på henholdsvis kr. 30.000, 20.000 og 10.000, i årets runde av Holbergprisen i skolen. Prisutdelingsseremonien finner sted på Bergen katedralskole, Ludvig Holbergs gamle skole. Finalistene vil motta sine diplomer av årets Holbergprisvinner, Gayatri Chakravorty Spivak.
Selvstendige prosjekter med tydelige elevstemmer
– Jeg er imponert over selvstendigheten elevene fremviser i alt fra valg av tema til forskningsprosessen og refleksjoner deres rundt styrker og svakheter ved egen forskning, sier juryleder Åsta Dyrnes Nordø.
Juryen har satt særlig stor pris på å lese flere elevprosjekter hvor elevstemmene kommer tydelig frem, og hvor interessene deres er synlige.
Flere av årets elevprosjekter undersøker tematikker som tilhørighet og identitet, helse, politikk, litteratur og ulike sosiale utfordringer. Juryen har mottatt bidrag om alt fra skolenedleggelser til prosjekter som anlegger historiske og litterære perspektiver på dagsaktuelle temaer.
Lærerpris til Lillestrøm videregående skole
Holbergprisen i skolen ønsker også å anerkjenne den viktige rollen læreren har som faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å skape interesse for forskning blant elevene.
Årets lærerpris går til Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer ved Lillestrøm videregående skole i Akershus fylke. De mottar prisen for sin rapport «Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’», hvor de viser hvordan lærere som deltar i Holbergprisen i skolen, best mulig kan samarbeide med forskerkontakten sin.