Elisabeth Andreassen og Ella Sofie Næss.
Elisabeth Andreassen sjarmerte vestfossingene i senk. Spesielt vakker var konserten da Ella Sofie Næss, datter av pianist Petter Anthon, ble invitert med på Danse Mot Vår.

Bettan lot det “swinge” i Vestfossen

Folkekjære Elisabeth Andreassen spøkte og sjarmerte fra scenen i en strålende solskinnskonsert på Vestfossen lørdag.

Tekst og foto: Per-Espen Løchen

Bettan var like god som biffen på Onkel Thor da utestedet inviterte til halvannen times kjente og kjære melodier og sanger.

Stort mer intim går det knapt av å gjøre en sangettermiddag i Øvre Eiker enn den Bettan, pianist Petter Anthon Næss og fiolinist Tarjei Nysted vartet opp med.

Den norsksvenske sanglerken har aldri før opptrådt i Vestfossen. Forhåpentligvis var det ikke siste gang.

– Jeg kommer gjerne tilbake hit, slo Bettan fast etter sin sjarmøretappe gjennom et landskap av sanger både fra egen og andres kataloger.

Eksklusiv opptreden

At sangerinnens faste pianist siden 1995 bor omkring 40 meter unna tettstedets populære vannhull og har vært vestfossing siden 2011, hadde antakelig med den litt eksklusive opptredenen på intimscenen å gjøre.

– I 1996 opptrådte vi på en knøttliten scene innerst i hjørnet på G-Sport i Alta, så vi er ikke bare bortskjemte med god plass, sa Petter Anthon Næss til Byavisa Drammen.

Utrolig nok var det første gang også han opptrådte på hjemstedets utested – iallfall offisielt.

Onkel Thor i Vestfossen.
Onkel Thor ligger på hjørnet av Storgata i Vestfossen. Foto: Per-Espen Løchen

Det varslede regnet som var meldt utover lørdagen, uteble. Onkel Thor er godt forberedt på mer enn bare solskinnshistorier. Bakgården er nylig bygd ut og har både vegger og tak mot eventuell vind og regn.

Etter nesten halvannen times vakker vandring gjennom et landskap av stemmeprakt fra Bettan, grøssende vakre toner servert av Tarjei Nysted og bunnsolid pakket sammen av tettstedets musikkgeni Petter Anthon Næss, måtte Bettan og co. haste tilbake til Sandefjord.

Forestillingen var nemlig den første av to lørdag. Elisabeth Andreassen opptrer for tiden på Scandic Park i Sandefjord sammen med Tom Mathisen i en herlig blanding av ellevill galskap og vakre toner. 66-åringen tok seg likevel tid i et travelt program til å synge for Vestfossen.

Har Eurovision-rekorden

Bettan er født og oppvokst med norske foreldre på øya Källö-Knippla i Göteborgs skjærgård. Som Elisabeth Andreasson var hun først aktiv innenfor pop- og countrysang i Sverige. Hun solodebuterte i 1981 med albumet Angel Of The Morning.

Året etter startet eventyret med Eurovision Song Contest i duoen Chips, som ble nummer åtte.

Mest suksess ble det med Hanne Krogh i duoen Bobbysocks. De vant Eurovision Song Contest i 1985 med sangen La det swinge. Hun har fortsatt rekorden med fire deltakelser i Eurovision-finalen.

Bettan tok navnet Elisabeth Andreassen etter å ha giftet seg i 1994.

Hun har også satt spor etter seg i tospann med Jan Werner Danielsen og Kikki Danielsson – sistnevnte i Chips.

Tarjei Nysted med fiolin og Bettan lytter.
Tarjei Nysted imponerte både Bettan selv og publikum med sitt følelsesladde uttrykk gjennom musikken.

Våre siste saker her:

Bil
63 prosent tviler på om verkstedarbeidet er nødvendig
Norske bileiere har klart mest erfaring med elbil blant landene i DAT-rapporten...
Ny rapport: Risiko kan bli oversett før planlagte operasjoner
Er pasienten godt nok vurdert før operasjon? Korte sykehusopphold, flere aktører...
Marienlyst åpner dørene igjen etter 25 år
For første gang på et kvart århundre åpnes lystgården Marienlyst for en sommersesong...
Inviterer til plogging på Strømsø: – En hyggelig måte å ta vare på nærmiljøet på
Søndag 21. juni inviteres store og små til en annerledes søndagstur på Strømsø....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *