Gjenbruk er i vinden – og nå åpner en stor ny butikk på Åssiden. Med frivillige i ryggen og gode formål i sikte satser NMS Gjenbruk stort i Drammen.
Fra arkivet: Gjenbruk var i kraftig vekst i 2016. I denne saken møter vi åpningen av NMS Gjenbruk på Åssiden – en butikk drevet av frivillige med et viktig formål.
Tekst og foto: Bente Wemundstad
Torsdag åpner den nye butikken for første gang. Da blir det stor fest med marsipankake til alle og fint besøk av prost Kjell Ivar Berger.
– Vi gleder oss til å komme i gang, sier Marit Hagen, som er styreleder for butikken. I flere måneder har hun og en stor gjeng av andre frivillige jobbet intensivt for å bli klare til åpningsdagen.
– Vi pakker opp stadig nye varer, nå bugner hele butikken.
Butikken tar gjerne imot flere varer, både dekketøy, bøker og møbler.

Godt forhold til Fretex
Å plassere den nye butikken ved siden av Fretex er et strategisk valg, som vil bli til fordel for både kunder og butikkene.
– Erfaringer fra andre steder viser at flere bruktbutikker i samme område kan øke omsetningen for alle, sier gjenbrukskonsulent Hildegunn Berntsen fra NMS Gjenbruk. Hun forteller at de har et godt forhold til konkurrenten i lokalet ved siden av.
NMS Gjenbruk sine butikker skal også være en sosial møteplass. Hver butikk har en kaffekrok med gratis kaffe og noe å bite i.
– Det blir fint å ha en slik møteplass i butikken, synes Hagen og forteller at diakonen i Åssiden menighet, Tjøstolf Vittersø, kommer til å besøke kaffekroken av og til, for å slå av en prat med dem som ønsker det.
20 millioner kroner til gode formål
NMS Gjenbruk er en landsdekkende kjede av bruktbutikker, og Drammen er den 48. butikken i kjeden. De har bare fire ansatte, og det er fordi butikkene drives av 2.000 frivillige medarbeidere. Selv butikklederne i hver butikk jobber frivillig. På den måten blir det et større overskudd til Det Norske Misjonsselskap (NMS) sine mange prosjekter rundt i verden. I 2016 forventer NMS Gjenbruk et overskudd på 20 millioner kroner, som i sin helhet går til NMS’ arbeid.
– Vi er imponert og takknemlige over engasjementet hos våre frivillige her i Drammen, og over hele landet, sier Hildegunn Berntsen.













