Marit Hagen og frivillige klargjør NMS Gjenbruk-butikken på Åssiden i Drammen
50-TALLET: Styreleder Marit Hagen kan friste kundene som kommer til åpningsfesten med nostalgiske varer fra femti-tallet.

Åpnet stor gjenbruksbutikk på Åssiden

Gjenbruk er i vinden – og nå åpner en stor ny butikk på Åssiden. Med frivillige i ryggen og gode formål i sikte satser NMS Gjenbruk stort i Drammen.

Fra arkivet: Gjenbruk var i kraftig vekst i 2016. I denne saken møter vi åpningen av NMS Gjenbruk på Åssiden – en butikk drevet av frivillige med et viktig formål.
Tekst og foto: Bente Wemundstad

Torsdag åpner den nye butikken for første gang. Da blir det stor fest med marsipankake til alle og fint besøk av prost Kjell Ivar Berger.

 – Vi gleder oss til å komme i gang, sier Marit Hagen, som er styreleder for butikken. I flere måneder har hun og en stor gjeng av andre frivillige jobbet intensivt for å bli klare til åpningsdagen.  

– Vi pakker opp stadig nye varer, nå bugner hele butikken.

Butikken tar gjerne imot flere varer, både dekketøy, bøker og møbler.

Marit Hagen og Tove Hodt ordner utstillingsvindu på NMS Gjenbruk på Åssiden.
UTSTILLING: Styreleder Marit Hagen og frivillig medarbeider Tove Hodt lager butikkens første vindusutstilling.

Godt forhold til Fretex

Å plassere den nye butikken ved siden av Fretex er et strategisk valg, som vil bli til fordel for både kunder og butikkene.

– Erfaringer fra andre steder viser at flere bruktbutikker i samme område kan øke omsetningen for alle, sier gjenbrukskonsulent Hildegunn Berntsen fra NMS Gjenbruk. Hun forteller at de har et godt forhold til konkurrenten i lokalet ved siden av.

NMS Gjenbruk sine butikker skal også være en sosial møteplass. Hver butikk har en kaffekrok med gratis kaffe og noe å bite i. 

– Det blir fint å ha en slik møteplass i butikken, synes Hagen og forteller at diakonen i Åssiden menighet, Tjøstolf Vittersø, kommer til å besøke kaffekroken av og til, for å slå av en prat med dem som ønsker det.

20 millioner kroner til gode formål

NMS Gjenbruk er en landsdekkende kjede av bruktbutikker, og Drammen er den 48. butikken i kjeden.  De har bare fire ansatte, og det er fordi butikkene drives av 2.000 frivillige medarbeidere. Selv butikklederne i hver butikk jobber frivillig. På den måten blir det et større overskudd til Det Norske Misjonsselskap (NMS) sine mange prosjekter rundt i verden. I 2016 forventer NMS Gjenbruk et overskudd på 20 millioner kroner, som i sin helhet går til NMS’ arbeid. 

– Vi er imponert og takknemlige over engasjementet hos våre frivillige her i Drammen, og over hele landet, sier Hildegunn Berntsen.

Våre siste saker her:

Ny nabolagshage skal samle generasjonene på Konnerud
Poteter, squash, grønnkål og spiselige blomster spirer allerede i de nye dyrkekassene....
Som om de var Vår Herre selv
Etter år med gravejournalistikk i lukkede, religiøse miljøer har Bjørn Olav...
Når noen barn er verdt mer enn andre
«Jeg har ingenting imot skeive, men …» “Jeg bryr meg ikke om Pride så...
Kan arbeidsgiver bestemme når du skal ta sommerferie?
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *