KNA Drammen og Asker og Bærum Motorsport samarbeider om rekruttering til regularitysporten.

KNA Drammen og Asker og Bærum Motorsport arrangerer i fellesskap kurs og treningsløp for de som er nysgjerrige på regularitysporten.

-Vi starter med kurs på NAF-huset i Sandvika 25.mars. Deretter blir det treningsløpene Sundhaugensprinten 1. april og Norderhovsprinten 8. april, som kjøres på kveldstid. Vi starter klokken 17.00. Det vil kun koste 500,- å delta pr løp, men vi anbefaler at man er med på begge til 900,-

Dessuten holdes det 26. april kurs for viderekommende på Burud i Øvre Eiker, sier leder av Asker og Bærum Motorsport, Vidar Holum.

-Du må ha med deg en kartleser og en tripteller (finnes flere gratisversjoner på app) en stoppeklokke og en klokke som er nøyaktig, sier Geir Åge Lia som er leder i KNA Drammen.

Regularity – hva er det?

Kan en bilsport der det ikke er om å gjøre å kjøre raskest være spennende?

Absolutt, hvis du er glad i presisjon, variasjon og samspillet mellom fører og kartleser. Her får du tre utfordringer i ett. Det trengs lite utstyr for å komme i gang og det stilles ingen andre krav til bilen enn at den er registrert og i teknisk god stand. Du kan kjøre med ledsager når du er 16 år, og alt som 14-åring kan du starte som kartleser.

Et løp kan bestå av ulike etapper.

Pålitelighetsetapper kjøres på åpne veier, både på asfalt og grus, der målet er å holde en angitt gjennomsnittsfart. Kartleser guider fører på rett vei, og passer samtidig på at hastigheten er riktig. Stoppeklokken er en kjær venn, og fører må tilpasse farten etter beskjed om dere ligger foran eller bak tidsskjemaet.

Underveis blir det målt om dere er på rett sted – til rett tid!

På orienteringsetapper skal dere finne frem og kjøre den riktige veien. Her betyr ikke tiden man bruker like mye. Det byr på andre utfordringer og man må være årvåken, for det kan være satt ut bokstaver langs veien. Disse skrives ned, som bevis på at man har vært på rett sted.

Ferdighetsetapper er den siste typen konkurransetypen i regularityløp. Her får føreren virkelig utfordret seg. Disse er på lukket område, og en løype skal kjøres på raskest mulig tid. Det er satt opp kjegler underveis som skal passeres på riktig side. Igjen må man være på rett sted.

I tillegg er det Transportetapper, som binder hele løpet sammen, der det viktigste er å komme til start på neste etappe til rett tid.

-Ta med en kompis og prøv da vel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *