Et tog som kjører på Vestfoldbanen.
Vestfoldbanen. Foto: Njål Svingheim / Jernbanedirektoratet

Ingen flere tog fra Drammen til Oslo i 2026 – togplanen utsettes

Planen om fire tog i timen på Vestfoldbanen er utsatt med ett år. Dermed blir det heller ingen økning i antall avganger mellom Drammen og Oslo i 2026 – til tross for store investeringer i nytt dobbeltspor.

Planene om et kraftig forbedret togtilbud på Vestfoldbanen lar vente på seg. Økningen fra én til fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo blir forskjøvet til desember 2027. For reisende i Drammen betyr det at togtilbudet mot Oslo forblir uendret også neste år.

Ifølge Jernbanedirektoratet skyldes utsettelsen forsinkelser i leveransen av nye lokaltog. Mangelen på tilgjengelige tog gjør det umulig å gjennomføre planlagte omdisponeringer på Østlandet.

– Vi skulle svært gjerne ha kjørt fire tog i timen som planlagt, men risikoen for togmangel er for høy, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.

Store investeringer – men færre tog enn planlagt

Det er investert over 10 milliarder kroner i nytt dobbeltspor fram til Tønsberg. Strekningen blir også den tredje i Norge som tas i bruk med nytt digitalt signalsystem (ERTMS). Likevel vil ikke kapasiteten utnyttes fullt ut før de nye togene er levert.

Interiør i en togvogn.
Her tilbringer mange pendlere timevis hver dag. Foto: Vy / Kathrine Skjærum

Trinnvis forbedring – også for Drammen

I stedet jobber Jernbanedirektoratet nå med en gradvis løsning. Målet er å øke til tre tog i timen i løpet av 2027, før fire tog i timen etter planen innføres fra desember samme år.

– Vi er opptatt av et stabilt og forutsigbart tilbud. Derfor går vi nå for en trinnvis økning, sier Rønning.

For pendlere i Drammen innebærer dette at det ikke blir flere togavganger til Oslo i 2026, selv om Vestfoldbanen er en viktig del av togtilbudet gjennom byen.

Fakta

  • Fire tog i timen utsettes til desember 2027

  • Ingen økning i togavganger Drammen–Oslo i 2026

  • Årsak: Forsinkede togleveranser fra Alstom

  • Avtalen om trafikk på strekningen er inngått med Vy

Våre siste saker her:

Bil
63 prosent tviler på om verkstedarbeidet er nødvendig
Norske bileiere har klart mest erfaring med elbil blant landene i DAT-rapporten...
Ny rapport: Risiko kan bli oversett før planlagte operasjoner
Er pasienten godt nok vurdert før operasjon? Korte sykehusopphold, flere aktører...
Marienlyst åpner dørene igjen etter 25 år
For første gang på et kvart århundre åpnes lystgården Marienlyst for en sommersesong...
Inviterer til plogging på Strømsø: – En hyggelig måte å ta vare på nærmiljøet på
Søndag 21. juni inviteres store og små til en annerledes søndagstur på Strømsø....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *