Steff Nevers spiller på en gitar.
SPESIALGITAR: Denne gitaren har Steff Nevers fått spesialbygget til seg selv. Det er denne han vil turnere med fremover. 

Sa opp jobben – satset alt på countrydrømmen

Da finanskrisen tok jobben hans, tok Steff Nevers et valg mange bare drømmer om: Han satset alt på musikken.

Fra arkivet: I 2010 sto Steff Nevers midt i et veiskille – uten fast jobb, men med en ny plate på vei og en drøm om å leve av musikken.
Tekst og foto: Bente Wemundstad

CD’en ble sluppet på mandag, og allerede er sporet ”Fightin’ the Fool” på B-lista på NRK P1. CD’en skal lanseres utover sommeren, og Steff håper det blir riktig mange oppdrag på festivaler og lignende.

Ny start etter finanskrisen

Vi treffer ham hjemme på Åssiden, der han har bodd siden november. I dag er hans eneste selskap katten Simba, en bengalsk tiger-gutt. Ellers har han vanligvis selskap av samboer og hennes sønn.

Det er ganske nytt alt sammen. Nytt hus og ny karriere. Etter at han mistet jobben som shippingkonsulent i Kongsberg Maritime på grunn av finanskrisen, har han satset for fullt på artistkarrieren.

– Døra til et vanlig arbeidsliv er åpen, sier nøkterne Steff. – Men jeg vil prøve og se om jeg kan leve av å være artist på full tid.

CD-salget stuper, og det skremmer ham. Ikke bare fordi inntektene går ned, men kvaliteten i norsk musikkliv.

– Ingen tør satse lenger, og satsningene blir altfor små, mener han.

Countryartist Steff Nevers hjemme på Åssiden i Drammen med katten Simba i 2010
SELSKAP: Den bengalske tigeren Simba er selskapet til Steff Nevers når samboeren er på jobb.

Uventet møte med fansen

Som ganske fersk artist, i alle fall som landskjent, har han turnert mye. Mest i helgene. Fansen hans er voksne kvinner, og tekstene gjenspeiler mye levd liv.

– Det var ganske sjokkerende å oppleve at jeg hadde en stalker, sier Steff Nevers.

– Hun, en voksen kvinne, sendte meg lange brev med alle mulige private og intime spørsmål. Skrev at hun drømte om meg om nettene, og i det hele tatt var det ganske ekkelt.

– Jeg setter veldig pris på kontakt med fansen, men kanskje ikke så nært, sier han.

Vil endre synet på country

Countrymusikk har ord på seg for å være harry. Det er det ikke, mener Steff.

– I USA er holdningen til country en helt annen, det er fordi sjangeren er mye bredere der. I Norge hører vi fortsatt på country fra 60- og 70-tallet, og lite av det som produseres i dag selges her.

Garth Brooks er en representant for den nye countryen.

– Første gang jeg hørte ham, falt det på plass for meg, sier Steff Nevers. – Jeg liker måten hans å tolke musikken på, det er røft og nytt.

En nervøs lansering

Den forrige CD’en til Steff Nevers, ”Closest to my Heart”, solgte i 18.000 eksemplarer. Den gikk rett inn på VG-lista i fjor og holdt seg der i ni uker. 

”Ain’t No Bad Life”, heter den nye CD’en. Halvparten av låtene har han skrevet selv, og de andre sangene kommer fra artister som har skrevet spesielt til Steff.  Bare ”HIllbillie Shoes” er spilt inn før, men ikke i Norge.

– Det er en svært nervøs stemning i meg nå, innrømmer Steff. – Jeg har jo ingen anelse om mottakelsen. Det er som å legge livet sitt ut foran en hel verden og håpe på god behandling.

Våre siste saker her:

Ikke fotballinteressert? Her er 15 ting du kan gjøre i Drammen i helgen
Fotball-VM fyller TV-skjermer, puber og sosiale medier denne helgen. Men hva...
Marienlyst åpner dørene igjen etter 25 år
For første gang på et kvart århundre åpnes lystgården Marienlyst for en sommersesong...
Fotball-VM-quiz: Klarer du alle de 24 spørsmålene om verdens største fotballmesterskap?
Fotball-VM byr på uforglemmelige øyeblikk, legendariske spillere og historiske...
Ny nabolagshage skal samle generasjonene på Konnerud
Poteter, squash, grønnkål og spiselige blomster spirer allerede i de nye dyrkekassene....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *