Marilyn og Madonna

Grethe Kjensli – kunstnerisk dialog mellom kropp og sjel

Tekst og foto: Awat Sarzali

Grethe Kjensli, tidligere kjent som utelivsdronningen med 22 utesteder, har gjort en bemerkelsesverdig overgang fra et liv i materiell rikdom til en tilværelse fylt med åndelig dyp og kunstnerisk uttrykk.

Hennes reise begynte i en jordbæråker, blakk og ribbet for alt hun eide, etter et samlivsbrudd og økonomisk krise i 2016. Men det var nettopp denne krisen som førte henne til kunsten, som nå er hennes kilde til ro og inspirasjon.

Sommerutstilling på Holmsbu Badehotel

I dag er Grethe en etablert kunstner, og hun inviterer deg personlig til sin nye utstilling – “Dialog mellom kropp og sjel” på Holmsbu Badehotel. Utstillingen åpner med en stemningsfull vernissage lørdag 6. juli. Gjennom hele juli kan du oppleve kunstverkene hver dag unntatt mandager.

– Mine bilder forteller litt av alt, sier Grethe med et smil. 

Hun deler utstillingsrommet med Birgitte von Hirsch, kjent for sine fortryllende tre-malerier, og Julie Liebenberg, som skaper vakker keramikk. Grethe vil også inkludere sine manifestasjon kort i utstillingen, og inviterer alle besøkende til å trekke et kort som en del av opplevelsen. 

– Det er sommer, sol, softis og sjø, og et nydelig vakkert sted. Gjestene er velkommen til å oppleve en sommerutstilling fylt med varme, skjønnhet og sjel, beskriver hun med entusiasme.

Grethe Kjensli

Fra utelivsdronning til kunstner

I en periode hvor livet føltes som et kaos, fant Grethe trøst og veiledning i Eckhart Tolles bok, som hun leste fem ganger for å sikre seg at hun virkelig forsto budskapet.

– En dag så jeg en annonse for et malekurs i Provence. Jeg tenkte; jeg kan like godt dra dit, kan ikke bli verre enn det her, forteller hun. 

Med hjertet i halsen og en blanding av håp og desperasjon reiste hun av gårde. Det var et avgjørende øyeblikk i hennes liv, en reise som skulle vise seg å være starten på en ny vei. 

– Jeg har alltid tegnet, men aldri malt før. Å dra dit var skummelt, men det var også begynnelsen på min kunstneriske reise, forklarer Grethe. 

Det var gjennom disse opplevelsene at hun gjenoppdaget sin lidenskap og følte livsgnisten igjen. Tilbake i Norge begynte hun å studere hos Bjørge Røfjell, og senere hos flere andre kunstnere som Darek Adamski. Hun oppdaget raskt sitt talent og begynte å male med en lidenskap som snart skulle prege hele hennes liv.

Madonna og Marilyn

Grethes mest kjente verk, “Madonna,” tok to år å fullføre og representerer en fascinerende kunstnerisk utvikling. Maleriet begynte som et figurativt verk med kriger- og indianerfigurer, men utviklet seg til sin endelige form med ikonene Marilyn Monroe og Madonna, preget av guddommelige nyanser av gull og turkis som fremhever verkets sakrale dimensjon.

– Madonna og Marilyn representerer ytterpunktene, men samtidig deler vi alle en grunnleggende likhet, sier Grethe.

Dette maleriet er en dynamisk historie, en evolusjon som reflekterer ytterpunktene mellom det verdslige og det sakrale. I verket “Madonna” møter vi to av vår tids mest ikoniske og kontrasterende figurer: Marilyn Monroe og Madonna. Marilyn Monroe, med sitt ikoniske ytre og glamour, representerer den ultimate legemliggjøringen av det verdslige, det som er overfladisk og materiell orientert. Madonna, på den andre siden, symboliserer det hellige, det åndelige, et symbol på renhet og tidløshet.

Monroe, kjent for sin skjønnhet og sårbarhet, inkarnerer både styrke og sårbarhet som resonnerer med mange. Hennes liv og karriere viser også en kamp mot samfunnets forventninger og personlige demoner, noe som gir henne en dybde utover det overfladiske. Madonna, som representerer det evige og hellige, inviterer til en dypere refleksjon om renhet, styrke og åndelighet.

Forbindelsen til det sakrale

Gjennom dette verket utfordrer Grethe Kjensli vår tids verdier og samfunnets besettelse med overfladisk skjønnhet og materielle goder. “Madonna” inviterer betrakteren til å reflektere over denne dualiteten, og hvordan vi som samfunn ofte verdsetter det ytre fremfor det indre. Ved å kombinere disse to ikonene i et maleri, stiller hun spørsmål ved våre prioriteringer og søker å skape en dypere forståelse for hva det vil si å være menneske. Kjensli har en unik evne til å blande det hellige og det verdslige i sitt kunstneriske uttrykk.

– Jeg har en dyp forbindelse til Madonna, noe som gir kunsten min en hellig dimensjon. Stillheten og følelsen av tidløshet er avgjørende i min skapelsesprosess, sier Grethe.

Dette sakrale elementet går utover det fysiske og berører noe dypt i vår sjel, sinn og bevissthet. Gjennom hennes malerier søker Grethe å bryte ned den overfladiske fasaden og åpne opp for en mer hellig og autentisk opplevelse av livet. Hun beskriver kunsten som en skaperkraft som går gjennom henne, og hvert verk blir en måte for henne å koble seg til noe større. 

– Jeg kan plutselig lage en blomstereng, jeg blir ikke akkurat blomsten for det, men jeg blir en del av skaperverket, uttrykker hun.

Kanskje inviterer “Madonna”-maleriet oss til å utforske og stille spørsmål ved våre egne verdier?

Fra atelieret til Grethe Kjensli

Kunstens språk

Grethes kunst er en organisk og intuitiv reise inspirert av naturen, dyr og de små tingene vi ofte tar for gitt. 

– Jeg er fri til å gjøre akkurat det jeg vil. Universet er på min side, universet er på alles side bare man gidder å åpne opp lite grann. Den dagen man slutter å være nysgjerrig på å gjøre noe, da blir livet ganske tomt, sier Grethe.

Denne friheten gir henne muligheten til å utforske og uttrykke det som ord ikke kan formidle. Å male er for Grethe en redning. Det fyller et tomrom som bringer henne til ro, bort fra livets jag og uro. Hennes kunst inviterer til refleksjon og tilstedeværelse, lik følelsen man får når man setter seg alene med en cappuccino på en café, hvor det er rom for å betrakte og tillate seg selv å senke skuldrene. For Grethe er maling også en form for egenkjærlighet. 

– Noen mediterer, noen går tur i skogen, noen drar på shopping, for meg er kanskje maling egenkjærlighet, sier hun.

Den skjulte verdien av de eldre i samfunnet

Gjennom sin kunst ønsker Grethe å fremheve og verne om den skjulte visdommen hos de eldre i samfunnet. Hun ser ofte hvordan deres verdifulle erfaringer og innsikter blir oversett, og derfor har hun startet malekurs for pensjonister.

– Jeg ønsker å gi dem en følelse av verdi og tilhørighet, sier hun.

Ved å inkludere de eldre i sin kunstneriske prosess, håper Grethe å bringe frem deres skjulte visdom og la dem føle seg sett og verdsatt. Hun mener at samfunnet ofte undervurderer verdien av eldre menneskers livserfaring og de unike perspektivene de bringer med seg. Gjennom disse kursene oppmuntrer hun dem til å uttrykke seg kreativt og deler samtidig sin egen lidenskap for kunst. 

– Kunsten har kraften til å koble oss på tvers av generasjoner, og gjennom malingen kan vi finne fellesskap og gjensidig forståelse, sier Grethe.

Galleri Bohem

Når Grethe ikke maler, driver hun Galleri Bohem, hvor hun holder malekurs og kunstneriske retreater i Frankrike og andre europeiske steder. Malekursene holdes på tirsdager og torsdager på Galleri Bohem, og gjennom disse kursene deler hun sin lidenskap og kunnskap med andre kunstinteresserte. Hennes retreater gir deltakerne en unik mulighet til å fordype seg i kunsten i inspirerende omgivelser, og tilbyr en pause fra hverdagen for å utforske deres egen kreativitet.

Grethe Kjenslis kunstneriske reise er en inspirerende fortelling om transformasjon og gjenoppdagelse av livsglede gjennom kunst. Hennes verk, fylt med sakrale elementer og dyp personlig betydning, inviterer betrakteren til å stoppe opp og reflektere over øyeblikkets skjønnhet og dybde. Gjennom Grethe Kjenslis kunst kan vi se en dyp forbindelse mellom hennes liv og hennes kunstneriske uttrykk. Hennes verk, fylt med en sakral dimensjon og personlig historie, inviterer oss til å reflektere over våre egne liv og forhold til det åndelige. Kan vi, som betraktere, også finne en følelse av ro og tidløshet gjennom hennes kunst? Hvordan kan vi tillate oss selv å bli berørt og inspirert av de små øyeblikkene i livet, slik Grethe gjør gjennom sine malerier? Dette er spørsmål vi kan ta med oss når vi opplever hennes utstilling på Holmsbu Badehotel.

Én kommentar

  1. Holmsbu galleri, med vakre bilder av Grethe Kjensli, ga meg en egen ‘godfølelse’ av kunst i rommet! For meg, et delikat utrykk med en tiltalende fargefest. Keramikken, i fine former og farger, dekket som til selskap midt i rommet, bød på fest og kjøpelyst.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *