Friluften var servering langs elvebredden i Drammen.
Friluften gjenoppsto i litt mindre målestokk til Elvefestivalen 2025 etter at den opprinnelige Friluften ble revet i 1969.

Friluften gjenoppsto i Drammen

Med nydelig sommervær ble det en suksess for kvartetten som åpna Friluften i helga under Elvefestivalen. Mange eldre drammensere har gode minner fra friluftsrestauranten som hadde sin storhetstid ved elvebredden på 1950- og 1960-tallet.

Tekst og foto: Tom Helgesen

Friluften ble anlagt, etter at strandbredden var satt i stand, i forbindelse med Drammensmessen i 1954. Stedet var populært, men Drammenselva var langt fra rein. Det fortelles at det kunne lukte kloakk der gjestene satt og koste seg, og i 1969 ble hele Friluften revet.

Rein elv og god mat

I dag er Drammenselva i en helt annen forfatning, og derfor er det igjen mulig å sitte og kose seg ved elva rett nedenfor Drammen Park. Startskuddet for Elvefesten i Drammen gikk 8. juni 1995, altså for drøyt 30 år siden. Året var selvsagt ikke tilfeldig valgt, for det var da Kloakkrammeplanen var fullført og elva ”friskmeldt”.

Friluften uterestaurant ved Drammenselva på 1950- og 1960-tallet, der Ypsilon står i dag.
Friluften, uterestaurant. Den lå i Øvre Standgate ved Drammenselva, der Ypsilon er i dag. Fotograf: Robert Halvorsen. Copyright:
Drammen kommune.

Det er firkløveret Linda Juel, Anikken Hjelde, Cecilie Husum og Henriette Hafslund Echholt som tok initiativ til Friluftens ”gjenoppståelse”.

– Vi ønsket å skape noe nytt og spennende under Elvefestivalen, og spurte derfor Jonatan Bukkøy Arntzen om han kunne ta ansvar for matdelen. Det takket han heldigvis ja til – noe vi er veldig glade for, sier Echholt.

Ekstremt fornøyde med besøket

Hvordan er dere fornøyde med besøket disse tre dagene?

Vi er ekstremt fornøyde med besøket. Responsen har vært overveldende! Vi har sett innlegg på Facebook fra folk som ikke fikk bord og derfor tok med seg maten hjem. Et bord med åtte personer satt faktisk i over seks timer – det forteller oss at de virkelig koste seg, mener hun. Det er vanskelig å si eksakt hvor mange gjester som stak innom Friluften, men både lørdag og søndag var det fullt fra de åpnet. Folk satt på stoler, pledd og til og med i trappene – alt for å få seg en plass.

Menyen traff godt

Gjengen bak Friluften har fått utelukkende gode tilbakemeldinger etter sist helgs suksess. – Vi ønsket å tilby noe for alle, og føler at menyen traff godt. På søndagen kastet vi oss rundt og serverte iskrem også – det er alltid populært med noe søtt på en søndag. Vi har fått utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger. Mange har uttrykt ønske om at Friluften skal bli et permanent sommertilbud – og det synes vi selvsagt er veldig inspirerende, sier Echholt.

Sommerstemning ved Friluften under Elvefestivalen i Drammen, med elva og Union i bakgrunnen.
Blomstene ved Friluften. Drammenselva med båt på elva og Union bak. Fotograf: Robert Halvorsen. Copyright: Drammen kommune.

Ønsker tilbud med lengre varighet

– Har dere planer om å holde åpent oftere?

Absolutt! Vi ønsker å gjøre Friluften til et tilbud med lengre varighet, og håper å få med oss kommunen på dette. Vi har allerede noen gode ideer til hvordan det kan løses praktisk. Uansett setter vi stor pris på muligheten vi fikk i år – og at publikum satte pris på det vi leverte. Da føles alle arbeidstimene verdt det, forteller Echholt. Gjengen er helt sikre på at det blir Friluften til neste år også, men da forhåpentligvis med lengre varighet. Det er ganske krevende å rigge opp, gjennomføre og rigge ned på bare fire dager. Derfor ble det jobbet døgnet rundt i flere dager for å gjøre dette mulig.

Vil gi byen spennende opplevelser

– Vi er en gjeng som virkelig ønsker å gi byen spennende opplevelser. Jeg er også involvert i flere andre prosjekter i byen denne sommeren, og det er utrolig givende å se hvor glade folk blir når det skjer noe nytt og gøy. God sommer lille venn på stranda, La Drambla på Torvet og nå Friluften under Elvefestivalen – alt dette viser at vi har et levende sentrum. Vi håper neste år byr på enda mer, sier en entusiastisk Henriette Hafslund Echholt. En av flere ildsjeler som gjør at det bedre med ”en time i Drammen, enn en dram i timen”.

Våre siste saker her:

Som om de var Vår Herre selv
Etter år med gravejournalistikk i lukkede, religiøse miljøer har Bjørn Olav...
Når noen barn er verdt mer enn andre
«Jeg har ingenting imot skeive, men …» “Jeg bryr meg ikke om Pride så...
Kan arbeidsgiver bestemme når du skal ta sommerferie?
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
Eksporterer Svelvik-senger til 20 land – nå satser de videre i København
Svelvik- og Berger-baserte Jensen Beds selger rundt 40 prosent av sengene sine...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *