RENT OG ORDENTLIG: Anne Birgithe mener tingene hun selger skal være rene, hele og av god kvalitet. Hun tilbringer mye tid på vaskerommet.

Hun ble bitt av bruktbasillen – nå fyller hun huset med skatter

Det startet med jordbær og epler på torget i Drammen. I dag fyller Anne Birgithe Lien fra Hokksund huset med bruktfunn, rariteter og små skatter – alltid rene, systematisert og klare for neste messe.

Fra arkivet: Denne saken sto på trykk i Byavisa Drammen i oktober 2012.
Tekst og foto: Bente Wemundstad

Hun og mannen driver Liens Turistbusser, og utenom det har Anne Birgithe jobbet på tannlegekontor og i klesbutikk. Men så tok hobbyen over.

Rent og pent

De bor i et stort hus i Hasselbakken i Hokksund, og der har hun fylt nesten hele første etasje med ting. Det er ting absolutt overalt. Men likevel er alt sirlig ordnet og pakket ned.

– Det er viktig for meg at alt er rent, og ikke lukter, sier hun. Derfor får alle tingene hun bringer i hus en runde innom vaskerommet først.

Alt pakkes ned i kasser og esker, sånn at det er lett å putte i bilen når hun skal på messer. For det er slett ikke første messen hun deltar på.

– Jeg er med på to-tre messer hvert år, pluss at jeg bruker å stå på bruktmarkedet på Strømsø de lørdagene det er, sier Anne Birgithe Lien.

– Det begynte vel allerede den gangen jeg vokste opp på gård ved Eikern. Der hadde vi jordbær og epler som vi plukket og tok med til torget i Drammen for å selge. Jeg elsket å stå der å selge.

ALLE KVINNERS BLAD: Forløper til KK? Temaene var de samme: slanking, kjekke menn og hobbyer.

Bitt av basillen

Også arvet hun en gammel tante i Oslo. Det var en masse ting, så som halvtomme parfymeflasker og potteskjulere. Da hun deltok på sin første bruktmesse, ble dette solgt. Og det ble hun også. Hun ble fullstendig bitt av basillen.

Nå er det andre ting enn epler og jordbær hun plukker, og det er minst like artig.

– Det blir jo noen loppemarkeder i løpet av året da. Der finner jeg det meste jeg selger videre. I løpet av årene har jeg nok utviklet en slags sans for hva som er gangbart eller ikke – og ikke minst hva jeg kan tjene til bensinpenger på, sier hun.

– For det er jo ikke store fortjenesten på denne hobbyen. Det går rundt, og det er bra. Det er ikke alle hobbyer som gjør det. 

Tre rom

Inne i den koselige peisestua er det god plass til å sitte ned. Men på vegger, i hyller og på gulvet befinner det seg rariteter i fleng. Hun viser frem gamle ukeblader, en gjeng nisser, en bok om skikk og bruk, en hel rad med brune tannpirkeresler bare avbrutt av en enslig blå en, en kø med pingviner – det er umulig å forestille seg alt. I tillegg har hun lagt beslag på tre rom hvor det står kasser med ting. Ut av dem drar hun opp innleggsåler fra Refsum Gummivarefabrikk, gammel såpe fra krigens dager og gamle sigarettesker. 

– En vet aldri hva som selger, det er det som er så spennende, sier Anne Birgithe.

– Og det hender vel at jeg handler opp fortjenesten på messen jeg er på, og kommer hjem med minst like mye som jeg dro med. Bare andre ting da!

Det er Kanabruket som arrangerer messen i Skogerhallen. De har arrangert mange messer rundt i landet, men aldri i Drammen. Og i Skogerhallen har det aldri vært messer før, så dette blir en premierehelg på flere måter.

PINGVINER: Og en lang rekke pingviner.

Våre siste saker her:

Ny nabolagshage skal samle generasjonene på Konnerud
Poteter, squash, grønnkål og spiselige blomster spirer allerede i de nye dyrkekassene....
Som om de var Vår Herre selv
Etter år med gravejournalistikk i lukkede, religiøse miljøer har Bjørn Olav...
Når noen barn er verdt mer enn andre
«Jeg har ingenting imot skeive, men …» “Jeg bryr meg ikke om Pride så...
Kan arbeidsgiver bestemme når du skal ta sommerferie?
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *