Tekst og foto: Valentyna Maksymovych
Sjangerovergripende forestillinger og nye lokasjoner. 3. oktober starter den niende utgaven med figurteaterfestival i Fossekleiva kultursenter.
I år vil ni teatre med til sammen flere enn 30 aktører delta – de fleste internasjonale grupper.
Ideen om å lage en figurfestival oppsto da daglig leder Franzisca Aarflot i Fossekleiva kultursenter ble kjent med de lokale kunstnerne. De jobber i en rekke sjangre; fra maleri, skulptur og billedkunst til digitale uttrykksformer.
– Da tenkte jeg på figurteater, som kombinerer mange av disse kunstneriske retningene. Flere kjente kunstnere, som Picasso og Paul Klee, jobbet også med figurteater. Mange moderne spesialister innenfor denne sjangeren kommer fra skulpturkunsten. Som regissør har jeg interessert meg for denne teaterformen, og derfor var det naturlig å skape en festival for figurteater, sier Franzisca Aarflot.
Den internasjonale dimensjonen har vært sentral helt fra starten. Festivalen mottar støtte fra Kulturdirektoratet og fra fylket.
Nye lokasjoner og moderne formater
Figurteaterfestivalen har vært holdt hvert år siden 2016, og det var en ambisiøs beslutning, ifølge Aarflot. I tillegg er festivalsjefen opptatt av å avkrefte stereotypen om at dukketeater hovedsakelig forbindes med barneforestillinger.
– Figurteater er bredere i sin natur. Det dekker skyggeteater, objektteater, visuelt og fysisk teater. Når vi snakker om figurteater, mener vi et mer moderne og mangfoldig kunstnerisk uttrykk enn det som vanligvis forbindes med tradisjonelt dukketeater, understreker Aarflot.
I 2023 brukte de Berger Gård som en del av festivalarenaen for første gang. Da viste Fossekleiva kultursenter forestillinger både innendørs og utendørs. Også i år blir festivalarenaen på Berger.
– Dette er en fin måte å introdusere publikum for nye lokaler på Berger. Vi åpner opp nye hjørner av dette historiske landskapet for dem, sier Aarflot.
Fest for alle
Ni ulike grupper og individuelle aktører skal delta på årets festival. Flesteparten er internasjonale – fra Skottland, Nord-Irland, Finland, Nederland og Tsjekkia.
– Hvert år har vi nye internasjonale kompanier. Denne gangen blir det tsjekkiske dukketeateret en del av festivalen vår for første gang, sier lederen.
På årets program står også en interaktiv installasjon. I “Mechanical Garden” vil publikum ikke bare observere figurene, men også være i stand til å samhandle med dem. Prinsippet er enkelt: Du vrir eller trykker på noe, og så begynner en kjede av handlinger. En mekanisme utløser en annen.
– Hver dag byr på noe nytt. Det eneste showet som gjentas over tre dager, er en forestilling kalt “Choo. Choo. Whistle. Woof”. Det er en kjærlighetshistorie mellom to hunder, som både barn og voksne kan forstå. En forestilling uten ord, men med levende musikk. Forestillingen er morsom, spesielt for hundeelskere, smiler festivalsjefen.
Ifølge Aarflot prøver de å organisere festivalen slik at den er interessant for både voksne og barn.
– Figurteater lar deg fortelle historier som ikke lar seg formidle ved hjelp av skuespillere. Dukker lar oss gjøre ting som er mulig i vår fantasi. Figurteater kan være frekkere, mer utfordrende, mer magisk og poetisk. Det fascinerer både barn og voksne. Her ser jeg den unike styrken til figurteatret.
Gamle materialer, nye historier
For første gang presenteres en utstilling med verk av den amerikanske kunstneren Kevin Titzer på festivalen. Han arbeider på grensen mellom skulptur og figurteater.
– Skulpturene hans berører dypt. De kan sees på som uttrykk for hvordan vi noen ganger føler oss innvendig: Sårbare, merkelige, fulle av smerte, usikkerhet eller sinne. Vi hadde Kevin på besøk for noen år siden, og vi ble imponert over arbeidet hans. Derfor er vi glade for at han nå er hovedutstiller på festivalen, smiler Franzisca Aarflot.
Vi går til verkstedet hans, som ligger i en av Fossekleivas gamle arbeiderboliger. Flere ferdige figurer står på bordet. Kunstneren forteller at han begynte å lage dem i USA, og nå gjør han dem ferdig i Norge.
Materialer som kunstneren lager skulpturer av, ligger på gulvet. Dette er gamle bokser, brukte flasker, rester av barneleker. Kevin mener det er viktig å bruke materialer han finner der han jobber.
– Disse materialene fant jeg mens jeg gikk i skogen og langs veien. Jeg liker å jobbe med gamle materialer. De allerede har en viss historie som kan fortelle om den lokale kulturen. Interessant nok, når jeg ser på disse gjenstandene, oppfatter jeg dem annerledes enn andre mennesker, sier han.
– Når man for eksempel ser på en boks, kan andre folk huske hva som en gang var i den. Men jeg ser bare farger og former og bruker dem på min egen måte. Jeg kjenner ikke den eksakte historien til hver av disse gjenstandene, men er imponert over det de forteller om Norges fortid og folkeliv.
Han forteller ikke historiene til skulpturene sine. Kevin vil at alle som ser disse figurene, skal lage sin egen historie.
– Når jeg forteller min versjon av historien, kan det virke som at jeg stjeler historien din og hindrer deg fra å se figuren med egne øyne og skape dine egne inntrykk, forklarer kunstneren.
En 25-minutters film om Kevin Titzer vil være del av utstillingen. Han forteller om den kreative prosessen og gir en dypere forståelse av verkene.
Musikk, lyder, bilder
Ofte er det få eller ingen ord i dukketeateret. Kun musikk, lyder og bilder. Derfor kan alle følge med, uavhengig av alder eller språk. Inngang for barn er gratis.
– Vi ønsker at familier skal få se forestillinger uten økonomiske begrensninger. Hvis du ikke har egne barn, kan du ta med deg tantebarna, barnebarna dine eller naboens barn. En voksen kan ta med flere barn gratis, sier Aarflot.
Festivalen er ikke tematisk. Hovedbudskapet er å forene mennesker og dele erfaringer.
– Vi velger rett og slett forestillinger som vi synes er interessante, og vi følger også noen kunstnerskap over tid. Dette skaper variasjon og bredde og gir samtidig publikum mulighet til å bli kjent med noen kunstnere og kompanier gjennom flere år, understreker festivallederen.
Festivalen varer til 13. oktober.