_DSC4892
PARHESTER: Far og sønn Larsen går utrolig godt sammen i famileteamet. Frank Tore (til v.) og Per til høyre funker veldig bra i tospann. 

Familieteam fra Steinberg kjemper godt mot resten av Europa

Tekst og foto: Tore Shetelig

Et familieteam på Steinberg, bestående av far og sønn, gjør det skarpt mot fabrikkjørere fra resten av Europa.

Med 350 hestekrefter under panseret, har Frank Tore Larsen i sin Volkswagen Polo GTI R 5, hamlet opp med de aller fleste av Europas beste rallysjåfører. Det skjedde i EM-runden i Karlstad i Sverige tidligere i år. 34-åringen tok en imponerende sterk fjerdeplass – i kamp mot mange profesjonelle fabrikkjørere, som har dette som heltidsjobb.

Frank Tore Larsen har derimot jobb ved siden av. Mye av tiden går med til å skaffe  sponsorer/samarbeidspartnere – for å finansiere moroa.

Over to millioner i budsjett

-Hvor stort budsjett har dere foran 2025-sesongen?

-Det bikker nok to millioner kroner, forteller Per Larsen (63). Han har jobbet tett sammen med sønnen, siden Frank Tore begynte å satse på rally som 17-åring. Timene den pensjonerte lokalføreren har nedlagt i dobbeltgarasjen hjemme i Steinbergveien, lar seg i praksis ikke telle.

Frank Tore har flyttet til Vestfossen, der han bor alene.

-Det er kanskje ikke så lett å ha kjæreste eller samboer når du bruker så mye tid på rally så du gjør?

-Nei, det blir i hvert fall en utfordrende kombinasjon, smiler eikværingen som kjører for NMK Modum og Sigdal.

Tre NM-gull på rad

Tre ganger på rad har han blitt norsk mester i rally. Men i det siste norgesmesterskapet, sist sommer, gikk det ikke veien. Radiatoren sprang lekk i innspurten, og i valget mellom å ødelegge den verdifulle motoren kontra å bryte løpet, valgte Frank Tore det siste. Dermed gikk NM-gullet til Henning Solberg.

-Kommende sesong er målet å gjenerobre NM-tittelen pluss å klatre opp på seierspallen i en EM-runde. Gjerne i Karlstad, der vi gjorde så bra sist, sier Frank Tore Larsen.

Gleder seg til Sigdalsrally

Det er nå under en måned til sesongåpningen i Sigdalsrally. Lørdag 11. januar barker det løs – i samme løpet hvor Frank Tore fikk sin debut som 18-åring, bare noen få dager etter at han hadde tatt førerkortet.

350 HESTER UNDER PANSERET: Frank Tore Larsen skrur på motoren på rallybilen, som har en 1,6 liters motor og firehjulstrekk.

Mannen fra Øvre Eiker gleder seg fortsatt som en guttunge til sesongstarten.

-Sitter det lenger inne å skaffe seg sponsorer og samarbeidspartnere – nå som det er trangere økonomiske tider for bedriftene?

-Må opptre annerledes

-Ja, jeg må opptre annerledes overfor dem enn for noen år siden. Nå må jeg by mer på meg selv, med foredrag, middager og sponsordager – hvor samarbeidspartnerne får sitte på og oppleve action i rallybilen. Jeg er også blitt mye flinkere til å bruke sosiale medier for å fortelle de som støtter oss og andre om hva vi driver med.

-Jeg har erfart at når jeg legger ned en mye større jobb på disse feltene enn tidligere, forblir samarbeidspartnerne lojale over for oss. De blir med oss videre når de får mye mer igjen enn før. Vi driver lagbygging i praksis med hele dager på tur med våre samarbeidspartnere.

-Enten på Blefjell eller på Kaggefossveien på Geithus, der vi har en egen avsperret skogsbilvei vi kan kjøre på hele året. Politiet får alltid beskjed på forhånd – når vi enten trener der eller er på tur med våre sponsorer.

Trappet ned jobben litt

Frank Tore jobber hos Fordforhandleren RøhneSelmer AS, i avdelingen på Lierstranda. Der er han daglig leder, men har trappet ned til en 80 prosentstilling – for å kunne satse enda hardere på rally.

Han flyttet til Vestfossen i 2016, men tilbringer fortsatt mange timer i barndomshjemmet på Steinberg, sammen med pappa. Mest i garasjen, med å skru bil.

Pappa Per er – med rette – stolt av hva sønnen hans har fått til.

-Veldig dedikert og effektiv

-Hvordan vil du beskrive ham?

-Frank Tore er veldig dedikert og jobber voldsomt effektivt, også ofte på detaljnivå.

-Og hvordan vil rallysjåføren beskrive seg selv?

-Som dedikert, nøye og analytisk. Jeg er ikke noe naturtalent, men et arbeidstalent, som tar steg for steg i min utvikling. Jeg er glad i å jobbe med detaljer. Og jeg er sikker på at jeg har enda mer å gå på. Jeg blir fortsatt bedre, selv om jeg  har drevet med rally i 15 år. Men samtidig er det slik at det tar lengre tid for meg å ta steg enn de som er fabrikkjører og lever av det.

To kartlesere

Frank Tore har to kartlesere.  Lars-Håkon Lundgreen fra Åssiden har han lært opp fra bunnen av – i løpet av kort tid.

I SITT RETT ELEMENT: Frank Tore Larsen bak rattet i sin VW Polo Polo GTI R 5.

På fagspråket heter det kartleseren gjør “å lese noter”.

-Vi hadde minst 5.000 kilometer med notetrening foran 2023/24-sesongen – før Lars-Håkon var oppe på det nivået han er nå. Han er skarp i topplokket og har oversikt over alt. Dessuten kommer vi svært godt overens, forteller systematiske Frank Tore Larsen.

-Gjør hverandre gode

-Det er Lars-Håkon som skal “sitte på” i Sigdalsrally. Vi gjør hverandre gode og har den samme lidenskapen for rallysporten.

Frank Tore har også en annen kartleser, Torstein Eriksen, fra nabohuset på Steinberg. Det var de to som begynte å kjøre sammen, men nå kan Frank Tore bruke den kartleseren det passer best for til enhver tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *