Du er ferdig dusja og skal tørke deg. Du griper etter håndkleet, og så: Hvilken ende tørket du hva med forrige gang?
Tekst og foto: Bente Wemundstad
-Vi vil jo ikke ha bakterier fra føtter eller underliv i ansiktet! Og det er de færreste som bruker håndkleet kun én gang, og da er det vanskelig å huske hvilken ende man brukte til hva etter forrige dusj, sier Erik Grepperud fra Åssiden.
Tydelig merket
Det er mange år siden han begynte å tenke på dette problemet. Og så har han snakket med familie og venner om det, og funnet ut at det er et problem flere har. Tilfeldigvis møtte han en klesdesigner som syntes ideen var veldig god og hun undersøkte med sin leverandør, men de produserte ikke håndklær. Da ble det å lete etter en produsent. Produsenten ble en fabrikk i Portugal som har produsert håndklær i over 40 år. Da begynte tankene hans å forme ideen om et håndkle som indikerte hvilken side/ende man skal bruke til hva. Resultatet er et håndkle med klar skrift: FACE og FEET – i hver sin ende. Samt at hver side av håndkle har hver sin farge. Sort side til tørk nedre del av kroppen, merket FEET, hvit side til øvre del av kroppen, merket FACE.
Det tok noen runder med prøving og feiling, men så satt det. Håndkleet er stort, mykt og deilig i 100 prosent bomull. På vårparten i 2024 fikk han første ladning, og dermed startet salget fra egen nettside – og litt oppsøkende. Erik viste frem produktene på Facebook, men ellers har det vært gjort lite markedsarbeid.
-Vi prøvde oss litt mot bedrifter, og en bedrift kjøpte faktisk inn 70 håndklær som de har brukt til gaver til kunder av bedriften – det var moro, sier Grepperud. -De bestilte straks håndklærne var på lager.
-Men det er en stund til jeg sier opp den faste jobben min, for å si det sånn.
Flere farger
Erik Grepperud jobber innen psykiatrien, og har en 100 prosent stilling på Blakstad.
Det forhindrer ikke at planer legges og ideer florerer. Grepperud forteller at de vurderer flere farger og flere produkter innen sjangeren. Foreløpig er det én størrelse og én fargevariant – sort og hvitt med tydelig skrift: Face og Feet.
-Vi skal vel gå litt hardere til verks med å bygge merkevaren fremover nå, og kanskje vi kobler oss til en forhandler. Men først må man forstå prinsippet med dette håndkleet kontra et vanlig håndkle. Tenker jo at dette håndkleet kan brukes noe mer før man vasker det, så her kan man spare strøm, vann og tid, forteller han.
Et ledd i merkevarebygging er å være synlig, og det er også årsaken til at Faceandfeet nå er stolt sponsor av Åssiden Idrettsforening.
-Åssia er klubben min det – helt fra oppveksten. Jeg spilte både fotball og håndball, og prøvde meg på ski, sier Grepperud.
Én kommentar
💙