Det tradisjonsrike gateløpet Kanada Rundt samlet både mosjonister, eliteutøvere og barn til løpsfest i Sylling tirsdag kveld. Med over 220 deltagere totalt, knallharde bakker og sterke prestasjoner i løypa, fortsetter løpet å befeste ryktet som en av regionens tøffeste utfordringer.
Tekst og foto: Tom Helgesen
På tirsdag kunne du høre haugevis av joggesko mot asfalten i Syllings gater. Da gikk nemlig Kanada Rundt av stabelen. Gateløpet har blitt arrangert siden 1981, så dette har blitt en klassiker øverst i Lierdalen.
Aktive og trimmere kan velge mellom løyper på 6 eller 12 km, og i tillegg var det i år en 3 km og Syllingløpet for den yngre garde.
– Det var 124 påmeldte på 12 km, 6 km og 3 km samlet, og det var i tillegg 96 barn som løp Syllingløpet, forteller Inge Skjeggerud fra arrangørklubben Sylling I.F.
– Vi har hatt gradvis økning de siste årene, blant annet grunnet pengepremier og ikke minst årets nyhet med 3 km, så vi er fornøyde med deltagelsen da målet var å nå over 100 påmeldte, forteller han.

Positive tilbakemeldinger
Pengepremiene i Kanada Rundt betales delvis av klubben og delvis av sponsorer og samarbeidspartnere.
– Men vi trenger å gjøre en jobb her for å få med flere, for foreløpig har vi bare åtte stykker. Ellers var været var bra i år med opphold, passe temperatur og ikke for varmt. Jeg har fått masse positive tilbakemeldinger fra mange deltagere og en del lokale publikummere, og alle er veldig fornøyde med årets gjennomføring, sier Skjeggerud.

Dugnad og frivilligheten står sterkt
Dugnad og frivilligheten i Sylling er heldigvis fortsatt bra. For Kanada Rundt er det ei hovedgruppe på seks stykker som har med seg 20 dugnadere til på selve løpsdagen.
Sylling I.F. og Team Øverskauen har fått et bra løpemiljø. For å illustrere dette kan det nevnes at Sylling I.F. stilte vi to herrelag og ett damelag i Holmenkollstafetten. Der var sprekinger andre steder i Lier og Sjåstad også godt representert, og det var de også på startstreken i Kanada Rundt.

Norges hardeste gateløp?
Kanada Rundt er jo et løp som har holdt ut i mange år og er blant mange kjent som Norges hardeste gateløp. Dette bekrefter flere av de nye løperne også.
Skjeggerud har jobbet en del med skiklubbene her på Østlandet, men de fleste mener dette er i overkant for hardt løp nå på denne tiden. Her må det tydeligvis gjøres flere anstrengelser for å motbevise idrettslagene, for Kanada Rundt bør ha et enormt potensiale i Oslo/Asker/Lier/ Drammen.
Bortsett fra mange lokale skiløpere fra Lier-klubber, stilte Konnerud IL med flere skiløpere både på 6 km og 12 km. Blant damene på 12 km ble det dobbeltseier til Konnerud Il ved Tuva Meinke Kylland og Tiril Liverud Knudsen.

Knallharde stigninger opp fra Tronstad
Gateløpet på 12 km følger den klassiske løypa rundt Kanada, mens gateløpet på 6 km følger hovedtraseen til rundkjøring Kyllerud nedenfor Fagerliåsen, og løper rundt rundkjøringen før det vender tilbake til Syllinghallen.
Deltagerne på 12 km får kjørt seg skikkelig med de knallharde stigningene opp fra Tronstad i siste halvdel av løpet.
Kanada Rundt er i første rekke et løp for massene, men det er også med noen skikkelige råskinn. Senay Fissehatsion fra Tjalve og Weldu Negas fra IL BUL vant henholdsvis 6 km og 12 km i herreklassen, mens Ingrid Hele Nyhus fra Sportsklubben Vidar var raskeste dame på 6 km.

Alle tre eliteløpere på meget høyt nivå. Ja, Fissehatsion har syv NM-gull i friidrett. Han var synlig irritert etter målgang da det ikke ble løyperekord på 6 km og 5000 kroner i rekorddbonus i Kanada Rundt.
– Han kommer nok tilbake til neste år og prøver igjen. Han og flere er innstilt på å komme tilbake for å utfordre rekordene, sier Skjeggerud og smiler.
Rekordene i Kanada Rundt er satt for ett eller to år siden, men det er ett unntak. Damerekorden til Grete Kirkeberg (Mørk) på 12 km på 42.56 er nemlig snart 30 år gammel!
Kanskje på tide at noen prøver seg på den?















